Climate Activator is een keurmerk van Anthesis Climate Neutral Group, die organisaties helpt bij het verlagen van hun klimaatimpact, in lijn met het Parijs-akkoord. Dat betekent in 2050 netto nul broeikasgasuitstoot, om klimaatopwarming te beperken tot minder dan 2°C in 2050, bijvoorkeur tot minder dan 1.5°C. Er is een Climate Activator-keurmerk voor organisaties, en voor producten en diensten. Hier gaan we in op de certificering van producten. Voor productcertificering geldt de doelstelling van 25% daling van broeikasgasuitstoot in 2030, ten opzichte van de basismeting in 2020. Voor na 2030 is nog geen reductiedoelstelling vastgesteld.
Dit keurmerk werkte eerder onder naam ‘Climate Neutral Certified’. Omdat onder EU-beleid de claim ‘klimaatneutraal’ niet meer gebruikt mag worden, is de naam van het keurmerk veranderd in Climate Activator, met als subtitel ‘Actief CO2-uitstoot minimaliseren’. Het onderliggende eisenpakket en de werkwijze zijn gelijk gebleven. Er zijn verschillende logo’s ontworpen voor hetzelfde keurmerk, in zowel Engels als Nederlands, we tonen de twee meest verschillende.
Op welke producten is het beeldmerk te vinden?
Het Climate Activator-keurmerk komt voor op voedingsmiddelen zoals koffie en thee, groente en fruit, en op andere producten zoals bloemen, schoenen, elektronica, plastic tassen, cadeaupapier, kattenbakkorrels, deuren & kozijnen.