Ga direct naar de inhoud

Climate Activator

Climate Activator Hoofdlogo

Laatste screening: april 2022

Climate Activator is een keurmerk van Anthesis Climate Neutral Group, die organisaties helpt bij het verlagen van hun klimaatimpact in lijn met het Parijs-akkoord. Dat betekent in 2050 netto nul broeikasgasuitstoot met als doel om klimaatopwarming te beperken tot minder dan 2°C in 2050, en liever tot minder dan 1.5°C. Er is een Climate Activator-keurmerk voor organisaties en voor producten. Hier gaan we in op de certificering van één product, namelijk koffie. Het keurmerk is ook te vinden op groente en fruit. 

Dit keurmerk werkte eerder onder de naam ‘Climate Neutral Certified’. Omdat onder EU-beleid de claim ‘klimaatneutraal’ niet meer gebruikt mag worden, is de naam van het keurmerk veranderd in Climate Activator, met als subtitel ‘Actief CO2-uitstoot minimaliseren’. Het onderliggende eisenpakket en de werkwijze zijn gelijk gebleven. Er zijn verschillende logo’s ontworpen voor hetzelfde keurmerk, in zowel Engels als Nederlands, we tonen de twee meest verschillende. 

 Climate Activator logo

 

Thema's

Deelnemende producenten moeten alle broeikasgasemissies van de productieketen in kaart brengen: van productie tot aan consumptie. Het gaat om directe uitstoot op de productiefaciliteit zelf, zoals door gebruik van gas, en om indirecte uitstoot zoals door het opwekken van aangekochte elektriciteit. Ook uitstoot van grondstoffen, aangekochte onderdelen en verpakkingsmateriaal moeten in kaart worden gebracht als zij direct kunnen worden toegeschreven aan het gecertificeerde product. Dit geldt ook voor transport naar en vanaf de productielocatie.

Voor productcertificering geldt de doelstelling van 25% daling van broeikasgasuitstoot in 2030 ten opzichte van een basismeting bij aanmelding voor de certificering. Op basis van de berekende totale hoeveelheid broeikasgasuitstoot wordt een reductiedoelstelling per jaar bepaald. Per jaar moet de uitstoot stapsgewijs verminderen.

De resterende broeikasgasuitstoot moet worden gecompenseerd tot netto-nul. Compensatie gebeurt door investering in duurzame klimaatprojecten (alle 
VCS- of Gold Standard-gecertificeerd). De mogelijkheid tot compensatie van resterende uitstoot, betekent dat er vaak nog broeikasgassen vrijkomen bij de productie van gecertificeerde producten.

Climate Activator is ambitieus op het gebied van klimaatimpact. Andere keurmerken in de productgroep Koffie, thee, chocolade hebben ten hoogste beginnende aandacht voor klimaatimpact.

De stapsgewijze, planmatige aanpak maakt de uitstootreductie zowel haalbaar als ambitieus. Maar omdat het Climate Activator-keurmerk geen eisen stelt aan andere milieuaspecten (bijvoorbeeld biodiversiteit en mestgebruik) is de score op milieu minder hoog dan je zou verwachten op grond van de ambitie op klimaat.

Mogelijk presteren gecertificeerde producenten ook beter op aspecten zoals energiegebruik als gevolg van maatregelen die ze nemen om de broeikasgasuitstoot te verlagen. Omdat dit geen directe eisen zijn waaraan elke deelnemer moet voldoen, weegt dit niet mee in de bepaling van de score.

Milieu Centraal vindt het belangrijk dat keurmerken naar consumenten communiceren wat hun impact is. Anthesis Climate Neutral Group heeft een impactrapportage gepubliceerd, waarin ze niet alleen het aantal gecertificeerde organisaties melden maar ook wat is bereikt met de CO2-compensatieprojecten. Het rapport gaat in op de impact van de compensatieprojecten, zoals het aantal families die een biogasinstallaties gebruiken, en hoeveel duurzame energie hiermee is opgewekt.

Voor deze beoordeling heeft dit geen gevolgen, maar bij een volgende beoordelingsronde zullen we dit wel meewegen in de score op transparantie.

Naleving van de eisen wordt gecontroleerd door onafhankelijke, geaccrediteerde organisaties en er is een sanctiebeleid. 

Website Climate Activator

Meer informatie?

Er is nog veel meer te lezen over de milieubelasting van chocolade. 

MEER LEZEN