We halen de nieuwe resultaten voor je op...
15 resultaten in de categorie "Koffie, thee, chocolade"

Topkeurmerk
UTZ (koffie, thee en chocolade)
Begin 2018 is de Rainforest Alliance gefuseerd met UTZ. Samen hebben ze een nieuwe standaard ontwikkeld onder de naam Rainforest Alliance. De Rainforest Alliance zet zich in voor natuurbehoud en betere sociale omstandigheden in landbouw en bosbouw. Het programma stimuleert continue verbetering in de sectoren en betrekt hierbij de hele keten. Zowel individuele boerderijen als (kleinschalige) boeren vertegenwoordigd door een groepsbeheerder kunn...
Lees meer informatie
Topkeurmerk
Rainforest Alliance (koffie, thee en chocolade)
Begin 2018 is de Rainforest Alliance gefuseerd met UTZ. Samen hebben ze een nieuwe standaard ontwikkeld onder de naam Rainforest Alliance. De Rainforest Alliance zet zich in voor natuurbehoud en betere sociale omstandigheden in landbouw en bosbouw. Het programma stimuleert continue verbetering in de sectoren en betrekt hierbij de hele keten. Zowel individuele boerderijen als (kleinschalige) boeren vertegenwoordigd door een groepsbeheerder kunn...
Lees meer informatie
Topkeurmerk
Fairtrade (koffie, thee en chocolade)
Het Fairtradekeurmerk (vroeger in Nederland Max-Havelaarkeurmerk) richt zich op kleine boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden en helpt ze een betere positie te verkrijgen in de handelsketen. Als zij een betrouwbaar inkomen hebben en kunnen leven van hun werk, kunnen ze bouwen aan een duurzame toekomst van hun gezin en gemeenschap. Het Fairtradekeurmerk staat behalve op koffie, thee, en chocolade ook op wijn en tropische groente en fruit. W...
Lees meer informatie
Topkeurmerk
Fair for Life (koffie, thee en chocolade)
Fair for Life is een keurmerk voor eerlijke handel. Het is gericht op producenten in een sociaal-economisch kwetsbare positie, zoals kleine boeren. Fair for Life werkt wereldwijd, dus ook in Europa. Het logo staat op voedingsmiddelen die voor ten minste 80% bestaan uit landbouwingrediëntendie aan Fair for life-eisen voldoen. Wanneer op de verpakking staat ‘Made with Fair Trade ingredients’, is voor minimaal 20% gemaakt met Fair Trade-ingrediën...
Lees meer informatie
Topkeurmerk Klimaat
Climate Neutral Certified (koffie, thee en chocolade)
Climate Neutral Certified is een keurmerk van de Climate Neutral Group, die organisaties helpt bij het verlagen van hun klimaatimpact, in lijn met het Parijs-akkoord. Dat betekent in 2050 netto nul broeikasgasuitstoot, om klimaatopwarming te beperken tot minder dan 2°C in 2050, en liever tot minder dan 1.5°C. Er is een Climate Neutral Certified-keurmerk voor organisaties, en voor producten. Hier gaan we in op de certificering van één product, ...
Lees meer informatie
Paraplulogo
Fairtrade Original (koffie, thee en chocolade)
Fairtrade Original is een merk en geen keurmerk. Het merk verkoopt producten die allemaal het Fairtrade-keurmerk hebben. Fairtrade Original ondersteunt boeren in het zetten van stappen om Fairtrade-certificering te krijgen. Welke eisen stelt het beeldmerk? De producten zijn gecertificeerd met het Fairtrade-keurmerk, en dus gelden de eisen en scores van dit keurmerk. Fairtrade Original stelt geen aanvullende eisen. Fairtrade is een ontwikkeling...
Lees meer informatie
Paraplulogo
Fairglobe
Fairglobe is geen keurmerk, maar een merk van Lidl voor Fairtrade-gecertificeerde producten, waaronder koffie, thee, en chocolade. Het Fairtrade-keurmerk (vroeger in Nederland Max-Havelaarkeurmerk) richt zich op kleine boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden en helpt ze een betere positie te verkrijgen in de handelsketen. Als zij een betrouwbaar inkomen hebben en kunnen leven van hun werk, kunnen ze bouwen aan een duurzame toekomst van hun ...
Lees meer informatie
Keurmerk
EU-biologisch (koffie, thee en chocolade)
EU-Biologisch is een keurmerk voor koffie, thee en chocolade. In deze beoordeling kijken we alleen naar de eisen omtrent plantaardige productie bedoeld voor voeding, volgens de wetgeving die per 1 januari 2022 ingaat. EU-Biologisch is ook te vinden op eieren, kweekvis, groente en fruit, tropische groente en fruit, vlees, zuivel, wijn en bloemen en planten. EU-Biologisch heeft een wettelijke status. De Europese Unie heeft de meest meetbare uitg...
Lees meer informatie
Keurmerk
EKO (koffie, thee en chocolade)
Het EKO-keurmerk is een keurmerk voor biologische koffie, thee en chocolade, en heeft als basis EU Biologisch. Maar EKO-gecertificeerde producenten zetten nog extra stappen voor meer duurzaamheid. In deze beoordeling kijken we alleen naar de eisen omtrent plantaardige productie. Het EKO-keurmerk is ook te vinden op eieren, groente en fruit, tropische groente en fruit, vlees, zuivel, wijn en bloemen en planten. Welke eisen stelt het keurmerk? N...
Lees meer informatie
Keurmerk
Demeter (Koffie, Thee, Chocolade)
Het Demeter-keurmerk is een keurmerk op koffie, thee en chocolade, en heeft als basis EU Biologisch. Maar Demeter-gecertificeerde producenten zetten nog extra stappen voor meer duurzaamheid. Het Demeter-keurmerk is ook te vinden op eieren, zuivel, groente en fruit, tropische groente en fruit, wijn, bloemen en planten en cosmetica. Demeter is het keurmerk van de biologisch-dynamische landbouw. De biologisch-dynamische landbouw komt voort uit de...
Lees meer informatie
Keurmerk
Cocoa Horizons
Cocoa Horzions is een programma van de Cocoa Horizons Foundation, opgericht door cacao- en chocoladeproducent Barry Callebaut. Welke eisen stelt het beeldmerk? Er zijn indirecte eisen voor het beperken van klimaatimpact, zoals het niet verbranden van gewasresten. Er is aandacht voor de bodem. Ontbossing is verboden en er moet een biodiversiteitsplan zijn. Jagen op bedreigde diersoorten is verboden. Het gebruik van hernieuwbare energie wordt ve...
Lees meer informatie
Bedrijfslogo
Cocoa Life
Cocoa Life is een beeldmerk van Mondeléz International, moederbedrijf van onder andere Milka, Côte d’Or en Toblerone. Welke eisen stelt het beeldmerk? Cocoa Life schrijft op de website milieuvriendelijk te willen werken, en kinderarbeid tegen te willen gaan. Omdat dit niet is vastgelegd in een eisenpakket, kunnen wij het ambitieniveau van deze werkwijze niet beoordelen. Hoe is de controle geregeld? Milieu Centraal vindt het voor de betrouwbaar...
Lees meer informatie
Samen maken we chocolade 100% slaafvrij
‘Samen maken we chocolade 100% slaafvrij’ is een beeldmerk op chocoladerepen. Eigenaar is Tony’s Chocolonely, die het initialief Tony’s Open Chain heeft opgericht om de cacaoproductie en -handel op sociale aspecten te verduurzamen. Vroeger stond dit beeldmerk alleen op Tony’s Chocolonely chocoladerepen, maar inmiddels staat het beeldmerk ook op andere merken chocoladerepen en producten die cacao bevatten. Op het logo is dan de merknaam van dat...
Lees meer informatie
Bedrijfslogo
Nestlé Cocoa Plan
Nestlé Cocoa Plan is een duurzaamheidsprogramma van Nestlé, en is te vinden op chocolademerken als Kitkat en Les Recettes de L’Atelier. Welke eisen stelt het beeldmerk? Nestlé Cocoa Plan schrijft op de website aandacht te hebben voor duurzaamheidsaspecten, zoals het bestrijden van kinderarbeid en ontbossing. Omdat dit niet is vastgelegd in een eisenpakket, kunnen wij het ambitieniveau van deze werkwijze niet beoordelen. Hoe is de controle gere...
Lees meer informatie
Bedrijfslogo
Ethical Tea Partnership
Ethical Tea Partnership is een samenwerkingsverband tussen theebedrijven, ontwikkelingsorganisaties en overheden om het milieu en het leven van theearbeiders/-boeren te verbeteren. Welke eisen stelt het beeldmerk? Het verbond geeft op de website aan aandacht te hebben voor aspecten op het gebied van Milieu en Mens & werk, zoals het beperken van klimaatimpact en het realiseren van leefbare lonen. Omdat dit niet is vastgelegd in een eisenpak...
Lees meer informatie