We halen de nieuwe resultaten voor je op...
17 resultaten in de categorie "Koffie, thee, chocolade"

Keurmerk
Bio Partenaire
Bio Partenaire (of: Organic Fair Trade) is een Frans keurmerk. Voorheen was het keurmerk bekend onder de naam Bio Equitable. Welke eisen stelt het keurmerk? Bio Partenaire garandeert dat het product zowel aan de Europese eisen voor biologische landbouw voldoet als aan de Fair for Life eisen. Voorheen was het keurmerk bekend onder de naam Bio Equitable. Hoe is de controle geregeld? Het keurmerk wordt onafhankelijk gecontroleerd door een geaccre...
Lees meer informatie
Paraplulogo
Choc-o-Fair
Choc-O-Fair is geen keurmerk, maar het huismerk van winkelketen Action voor Fairtrade chocola. Welke eisen stelt het beeldmerk? Choc-O-Fair is geen keurmerk, maar het huismerk van winkelketen Action voor Fairtrade chocola. Op de chocoladerepen van Choc-O-Fair staat ook altijd het Fairtrade-keurmerk. Choc-O-Fair stelt geen extra eisen bovenop de eisen van Fairtrade. Hoe is de controle geregeld? Kijk hier voor meer informatie over de controle v...
Lees meer informatie
Bedrijfslogo
Cocoa Horizons
Cocoa Horizons is een bedrijfslogo van de Barry Callebout Group. Welke eisen stelt het beeldmerk? Het logo verwijst naar het duurzaamheidsprogramma van het bedrijf en niet naar vaste eisen aan de productie of verhandeling van de cacao in het product. Het Cocoa Horizons programma wordt uitgevoerd in Ghana, Ivoorkust en Tanzania. Doel is de levensomstandigheden van cacaoboeren en hun gemeenschappen te verbeteren door versterkt ondernemerschap, ...
Lees meer informatie
Bedrijfslogo
Cocoa Life
Cocoa Life is een bedrijfslogo van chocoladeproducent Mondelez. Welke eisen stelt het beeldmerk? Het logo verwijst naar het duurzaamheidsprogramma van het bedrijf, niet naar vaste eisen aan de productie of verhandeling van de cacao in het product. De cacao komt uit gemeenschappen waar het Cocoa Life programma wordt uitgevoerd, in Ghana, Ivoorkust, Indonesië, India, de Dominicaanse Republiek en Brazilië.Cocoa Life werkt aan verbetering van de c...
Lees meer informatie
Direct Trade
Welke eisen stelt het beeldmerk? Logo’s met de claim ’direct trade’ geven aan dat koffiebonen direct bij de boer of plantage zijn ingekocht, zonder tussenkomst van tussenhandelaren. Het gaat niet om een officieel keurmerk, met vastgelegde eisen. Het doel achter Direct Trade is om met een korte handelsketen meer geld naar de koffieboeren te brengen, in plaats van naar tussenschakels. Ook stelt directe inkoop de koffiebranders beter in staat de ...
Lees meer informatie
Topkeurmerk
EKO (koffie, thee, chocolade)
EKO is een topkeurmerk voor biologische producten in Nederland. Welke eisen stelt het keurmerk? De eisen van het keurmerk zijn gelijk aan die van het Europese keurmerk voor biologische landbouw, waarvan EKO een van de grondleggers is. Stichting EKO-keurmerk wil het terrein verbreden. Daarom werkt elk EKO-bedrijf vanaf 2017 jaarlijks op twee thema’s aan verdere verduurzaming. De ondernemer kiest zijn thema’s zelf en stelt er meetbare doelen bi...
Lees meer informatie
Bedrijfslogo
Ethical Tea Partnership
Het Ethical Tea Partnership (ETP) is geen keurmerk, maar het logo van een samenwerkingsverband van theepakkers. Het ETP zet zich in voor de verduurzaming van de theeproductie bij de kleine boeren en plantages die haar thee leveren. Het ETP voorziet in trainingen, zet projecten op en werkt samen met overheden, NGO’s en keurmerkorganisaties. Welke eisen stelt het beeldmerk? Het ETP helpt boeren en plantages om te gaan voldoen aan de sociale en ...
Lees meer informatie
Topkeurmerk
EU-biologisch (koffie, thee, chocolade)
EU-biologisch wordt beheerd door de Europese Unie (EU). Het staat voor de wettelijke eisen die aan biologische productie worden gesteld. Welke eisen stelt het keurmerk? Het keurmerk kent strenge milieu-eisen. De gewassen zijn geteeld zonder kunstmatige bestrijdingsmiddelen, genetische modificatie en kunstmest. Vruchtwisseling is verplicht. Er zijn geen prestatie-eisen aan ontbossing, watergebruik, afvalbeheer, energiegebruik en emissies. Wel i...
Lees meer informatie
Keurmerk
Fair for Life (koffie, thee, chocolade)
Fair for Life is een keurmerk voor Fair Trade en Verantwoorde Ketens. Het is gericht op producenten in een economisch kwetsbare positie, zoals kleine boeren. Fair for Life werkt wereldwijd, dus ook in Europa. Welke eisen stelt het keurmerk? Fair for Life heeft eisen die het gebruik van chemicaliën beperken. Het toewerken naar biologische teelt wordt sterk aanbevolen. Daarnaast zijn er eisen om energiegebruik te minimaliseren, lucht- en waterve...
Lees meer informatie
Paraplulogo
Fairglobe
Fairglobe is geen keurmerk, maar een logo van Lidl voor Fairtrade-gecertificeerde producten. Welke eisen stelt het beeldmerk? Het beeldmerk Fairglobe staat altijd samen met het Fairtrade keurmerk op de verpakking en stelt geen extra eisen bovenop die van Fairtrade. Het doel is eerlijke handel en een goede werk- en leefomstandigheden voor boeren en arbeiders. Hoe is de controle geregeld? Kijk hier voor meer informatie over de controle van het F...
Lees meer informatie
Topkeurmerk
Fairtrade (koffie, thee, chocolade)
Het keurmerk Fairtrade richt zich op arme producenten: kleine boeren en arbeiders. De missie van Fairtrade is om met steun van de consument de handel eerlijker te maken en de positie van boeren en arbeiders in de keten te versterken, om zo een duurzame en rechtvaardige wereld dichterbij te brengen. Welke eisen stelt het keurmerk? Kleine boeren moeten coöperaties opzetten om samen hun producten te verkopen. De handelaar betaalt minstens een ge...
Lees meer informatie
Paraplulogo
Fairtrade Original (koffie, thee, chocolade)
Fairtrade Original is een merk en geen keurmerk. De not for profit-organisatie Fairtrade Original is de eerste organisatie die eerlijke koffie naar Nederland haalde in 1973. Fairtrade Original werkt nauw samen met boeren en andere producenten in Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Welke eisen stelt het beeldmerk? De voedingsmiddelen van Fairtrade Original dragen het keurmerk Fairtrade. Enkele producten dragen het Fair for Life keurmerk, omdat het...
Lees meer informatie
Paraplulogo
Nestle Cocoa Plan
Het beeldmerk Nestlé Cocoa Plan is geen keurmerk. Het logo verwijst naar het eigen duurzaamheidsprogramma van Nestlé chocolade. Omdat Nestlé Nederland voor al haar chocoladeproducten cacao inkoopt die is gecertificeerd volgens de duurzaamheidseisen van UTZ, staat naast het beeldmerk Nestlé Cocoa Plan ook het keurmerk UTZ op de verpakking. Welke eisen stelt het beeldmerk? Het Nestlé Cocoa Plan kent zelf geen certificeerbare eisen, maar is een ...
Lees meer informatie
Topkeurmerk
Rainforest Alliance (koffie, thee en chocolade)
Rainforest Alliance is een keurmerk voor onder andere koffie, thee, chocola. Rainforest Alliance zet zich in voor natuurbehoud en betere sociale omstandigheden in landbouw, bosbouw en toerisme. Haar toekomstbeeld is een wereld waarin mens en planeet in evenwicht zijn. Rainforest Alliance is een topkeurmerk. Welke eisen stelt het keurmerk? Het Rainforest Alliance keurmerk vereist dat tenminste sinds 2005 geen hoogwaardige ecosystemen zijn verni...
Lees meer informatie
Keurmerk
Responsible Supply Chain
Het beeldmerk Responsible Supply Chain Process Green Coffee is te vinden op koffie van Illy. Welke eisen stelt het keurmerk? Het logo geeft aan dat de koffie voldoet aan de standaard Responsible Supply Chain Process van de Noorse organisatie Det Norske Veritas (DNV). De eisen die daar bij horen zijn niet te vinden op de website van Illy en ook niet op de website van DNV. Daarmee is de betekenis van het beeldmerk slecht te beoordelen. Illy zel...
Lees meer informatie
Topbedrijfslogo
Samen maken we chocolade 100% slaafvrij
Samen maken we chocolade 100% slaafvrij’ is een bedrijfslogo van het handelsmerk Tony’s Chocolonely. Dit logo geeft aan dat het bedrijf zich inzet om samen met ketenpartners, NGO’s, overheden en andere betrokken partijen wereldwijd dwangarbeid in de chocoladeproductie uit te bannen. Het garandeert (nog) niet dat alle cacao in het product zonder dwangarbeid is geteeld. Welke eisen stelt het keurmerk? Je vindt het logo altijd in combinatie met h...
Lees meer informatie
Topkeurmerk
UTZ (koffie, thee, chocolade)
UTZ stimuleert duurzame landbouw en een betere toekomst voor boeren en arbeiders, hun families en het milieu. UTZ is gericht op goede teeltmethoden, betere werkomstandigheden en meer zorg voor de natuur en voor toekomstige generaties. UTZ bevordert betere landbouwmethodes zodat de opbrengst van de landbouw groter is en de kwaliteit ervan verbetert, zonder dat natuurlijke hulpbronnen worden uitgeput en de natuur wordt beschadigd. Zo krijgen boe...
Lees meer informatie